BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, August 20, 2010

Adik, kalau xnak sembahyang xpayah datang!

tajuk je dh gmbrkan kemarahan aku..bukan marah tanpa sebab. dan kat sini aku nak cite sikit supaya jadi teladan kat adik2 di luar sana.

masuk arini dah hari ke 10 umat islam menunaikan ibadah puasa.termasuklah ibadah terawih yang dilakukan sebelah malamnye pulak. dan aku ngan suami,alhamdulillah xpernah lagi miss nk g solat tarawih ni.

kitorang solat kat Bukit padang, Kota kinabalu. agak jauh dari umah..kitorang kalau nak pegi kena naik kete or motor. Masjid ni sangatla selesa sebab ade air-con,kipas lg,luas ruang solatnye..alhamdulillah..mase mula2 solat dulu ade sedikit tazkirah, dan ustaz tu cakap masjid ni xde sumbangan dari pihak2 kerajaan atau NGO..maksudnye di biaya oleh derma-derma dari orang awam je..takjub gak aku sebab kemudahannye serba lengkap..mungkin orang kat sini pemurah dan kaya.

kat atas tu bab puji masjid..tapi sekarang aku nak cite pasal beberapa perkara yang agak menyakitkan hati. ni aku cite berdasarkan ape yang aku nampak la. pertamanya isu parking kereta..orang2 kat sini pakai kete besar2 dan kadang2 g masjid sorang je tapi kereta beliau2 ni amatla besar. bila kt jalan,muat2 jalan, n bila parking bontot kete terjulur keluar..so,timbul la isu jam kt ruang legar masjid.nak parking sgt susah.kadang tu walaupun aku pegi awal tapi orang da mula semayang isyak baru dapat masuk masjid.
Bila parking kat dalam,orang yang last2 mula parking belakang kereta orang lain n blok kete beliau2 yang lain.. mase hari pertama tu kitorang naik kete gak tapi kete kitorang cute je,kelisa..hehe..pas semayang tarawih,aku n abg pun tunggu la orang yang parking blakang kete kitorang kuar..lambat sikit tapi xpela,diorg bukan g disko pun..semayang katenye.. tapi ade sorang uncle ni marah2 dan die kate
"orang ni parking x pakai otak ka"
hmm,terkejut gak kami..bagi aku kalau nak cepat jangan la parking depan2..aku pun wat xtau jela ngan orang tu..kang kena serang gak.pas pada tu kitorang g naik moto je..senang ckit selit2 celah kete orang lain.
Peristiwa kedua pasal parking ni,mase hari ke 5 kut,kitorang naik kete g masjid sebab ujan.pastu mase nak masuk masjid tu,tibe2 jam.pelik gak xgerak2..aku cakap kt abg nak kuar dulu sebab nak cepat.orang dah start solat,tibe2 aku tengok suma orang lain kuar jugak n tinggal je kete diorang tengah2 jalan tapi sekitar masjid la. mase mula2 nak langkah masuk masjid tu,nampak 2 orang pakcik tu bergaduh..tapi gado mulut je..tu la kut penyebab jam.
aku pn perhati sekejap..rupanya yang sorang pakcik ni dah masuk tibe-tibe nak U-turn kuar balik sebab nanti senang pas semayang boleh kuar awal.tapi menyusahkan orang lain yang nak masuk la.bertembung tengah2 jalan..2 2 xmo mengalah dan berundur.dala kete besa yang terjulur dari parking da menyempitkan jalan.. pastu aku terus ke atas nak solat..hm
Seterusnya isu aurat. bukan la nak kate aku ni alim sangat tapi terkejut juga bila terang-terang depan mata ramai pompuan kat sini yang nak g solat tarawih tapi kepalanya bogel..maksudnye xpakai tudung la..dengan selamba je masuk masjid..tapi xramai la beberapa orang je..ade gak yang pakai tudung tapi baju nye ketat masyaAllah. ape yang jelas, menutup aurat tu wajib dan solat tarawih tu sunat. kenapa nak kejar yang sunat sedangkan yang wajib dibiarkan tertangguh! aduhai...
lagi satu hal,terlalu ramai anak-anak remaja lelaki datang masjid pakai subang,rambut panjang..pastu bila pakai kain sampai je kat sekitar masjid,ditanggalkan kain dan sangkut kain kat pinggang n bahu..so pastu diorang pakai seluar pendek yang kebanyakannya atas lutut sikit. kemudian diorang pun berkumpul.yang mungkin sekolah menengah gayanya isap rokok dan ngorat anak2 dara yang pakai seksi2 tadi.. xseksi pun kena ngorat gak termasuk la aku yang dah jadi bini orang ni. HUH! kalau la kau adik aku memang dah dapat 1 penampar!
kalau aku lambat nk masuk masjid sebab jam kat luar tu,aku akan nampak diorang masih duduk tersandar kat dinding bila imam dah masuk rakaat kedua Isyak. sedih sungguh ngan pemandangan yang jahil tu..kalau anak2 kecil boleh dimaafkan lagi la..tapi aku takut kalau anak-anak kecil tu jadi pelapis mereka sebab ade gak yang join diorang tu..
mungkin ade yang kurang setuju bila aku tulis kat sini. tapi tujuan aku bukan nak memalukan tapi nak menegur dengan selemah2 iman. maklumla mereka tu laki2.dan aku ni anak perantauan kat sini..belum smpi 3 bulan pun. dan untuk pengajaran orang diluar sana.bersabarla sikit bila orang kat depan2 tu drive lambat..mungkin ade halangan lain kat depan ke, diorang baru belajar memandu ke, mane la tau kan.
papepun, aku ucapkan tahniah juga sebab mereka masih mahu mengunjungi masjid walaupun niat da lari mungkin.. semoga Allah membuka hati mereka dengan seluas2nya.. aku bangga dengan semangat orang2 lame kat sini yang kuatnya hati mereka meneruskan solat 20 rakaat..anak muda termasuk aku ramai yang mampu 8 rakaat je..insyaAllah akan ditingkatkan nanti..mudah-mudahan.
p/s: sama-samalah kite merebut keberkatan ramadhan Al mubarak!

5 comments:

Nona*maNis said...

myra like this =)

sugar2 kapas strawberry said...

perghh perghhh..nk g buat ibadat ke hape budak2 nih?

HusNa said...

2 la psalnye..tapi mlm td (mlm ke 13) imam tegur untuk orang yg suka wat bising n pompuan xtutup aurat..

emoriz said...

kesimpulannya belajar la naik kete dulu bagi pandai pas tu baru la leh bawak g masjid...hehehe...kalo tak naik moto la...

emoriz said...

kesimpulannya belajar la naik kete dulu bagi pandai pas tu baru la leh bawak g masjid...hehehe...kalo tak naik moto la...