BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, August 23, 2010

jangan malas-malas ye..dah kawin dah tu

sedar xsedar dah hmpir 3 bulan aku kawin. cam cepat mase berlalu. sekarang ni bln ramadhan,so aktiviti berjalan kurang sikit la.malam je keluar g tarawih..kalau abg g skolah, aku duk umah.kemas umah sikit, basuh kain, bila petang plak aku start masak dalam pkul 4.sini berbuka pukul 6.30pm. kena la awal ckit dr smanjung.tpi klu masak simple pukul 5 pun sempat. kadang-kadang tu abg dtg dapur ty ade pape nk tolong? tapi xde ape pun..aku suka masak sorang.kadang je mntak tolong kupas kulit bawang. aku fobia sikit ngan bawang ni sebab pedih mata. orang tua-tua kate xley bermadu,xtau btul ke x? hehe.. pastu abg g kt ruang tamu sambil tgk tv ke,surf tenet ke.kadang2 abg bace buku agama or majalah wanita..aku punye..hiihhi

Lepas berbuka kitorang akan solat mgrb dan mengaji same2. memang nampak ketaranye kemalasan aku kalau nak banding ngan abg. bulan puase ni abg target nak khatam al-quran.tapi aku, bace dengan xde target..sekali bace dapat la 2 muka..abg bace tiap2 kali pas solat.kalau x lepas solat pun,die akan amik wuduk dan bace al quran lagi. aku plak, kalau solat jamaah ngan abg, aku mengaji la.tapi kalau x berjamaah, tengok mood aku. huhu.sebelum kawen dulu memang aku ngaji pas maghrib je. yang lain2 tu kalau rajin. tapi da kawen ni ,bila tengok abg bace yasin tiap subuh rase terharu dan malu. maklumla, aku ni sepatutnye nak jadi ibu kena rajin mengaji..nak anak soleh n solehah.


kalau bab mengemas pun sama.kalau baju yang dah kering,abg xsuka lewat2 masuk almari..aku ni pulak lipat baju la paling malas.dari mase study dulu2 lagi. kalau lepas kutip baju kat ampaian suka lengah2 nk lipat..letak dulu kat kusyen..tapi nanti tengok2 abg dah pilih baju die dan masukkan sendiri dalam almari..abg suka baju die ber'hanger'. aku pun rase tebal muka.. pastu mula la erhegeh kemas baju sendiri..hihi. ish3x. abg pun xsuka rumah bersepah. pas bace buku kena letak kat rak balik.jangan tangguh2. barang-barang make up pun same.

lagi satu time sahur, aku bangun pukul 3.30am sebab pukul 4.30 da xboleh makan.kire imsak la. aku kejut suami pukul 4. selalu kitorang makan roti je sebab xlalu nak makan nasik subuh2. lepas je makan kami rehat2, dan solat subuh same2. pastu kami mengaji..abg akan mengaji, rehat jap pastu ngaji lagi.aku pulak,mengaji 2 muka surat,pastu tido atas sejadah..ish2.pastu abg hulur bantal. bikin aku segan. pastu, abg siap2 nak pegi sekolah, aku tido..tau2 je,abg kejut cakap dah nak kuar umah. aku pun bangun,anta abg kat pintu, tunggu abg pakai kasut, salam,peluk,cium. pastu abg kuar je,aku lambai kat tingkap sampai abg pegi. pastu aku sambung tido.. (^.^)


mak aku selalu pesan,
"dah kawin ni jangan malas2. memang kamu rajin masak tapi jangan lupa mengemas. jage hati suami,pakaian suami,makanan suami,dan byk lagi.kene faham ape yg suami suka dan xsuka."


makcik depan umah pesan
"suami ko ni hensem orangnye..jage elok-elok!"
wah, kena ubah perangai la camni.sebelum puasa aritu aku xsuka tido siang..pas subuh xtido terus.tapi sekarang pas sahur,bila kenyang je,tido sampai siang.. insyaallah pasni aku ubah perangai. maklum la xtau nk buat ape..xsabar nak tunggu panggilan jadi cikgu..cepat la KPM! huhu. bila aku tanya abg boleh sabar ke ngan perangai aku? dia akan cakap, "xpe,yang penting masak sedap"..ehehehehe..
p/s: jangan ikut ye perangai aku =)

2 comments:

Nona*maNis said...

mira pun same...pas subuh ngaji2 sket n tdo..heehe

Mami Hadeef said...

husna, peluk n cium bulan pose makruh laa.. hik hik hik..tunggu malam2 je bole.. =D