BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, August 26, 2009

Di sebalik payung..apakah yg di lindungi?


Pernah x korang sume g pasar mlm, or pasar ptg2,n then, terjmp org2 seperti ni? pas2 ade x terlintas kt kotak fikiran korang:
1. eh,ciannya.die xde anak ke?
2. ni mest keje org2 xgune amik kesempatan kt dy ni..truk btul.
3. eh makcik ni,nk duit keje la. ingat senang2 je ke ktrg carik duit?
4. ala,watpe derma,bkn dpt kt dy pun..jap g adela org kutip makcik ni ngn komisen skali..
5. ciannye makcik ni..bg la sikit duit baki beli kebab td. xluak pun duit aku..

ha,mane 1 jwpan yg penah bermain kt kpale korang? hm, sebenarnye, ade antare jwpan kt atas 2 pun pnah aku terlintas kt kpale aku ble nmpk je org2 mintak sedekah kt tmpt org ramai.. tp ape yg aku slalu impikan ialah,aku tringin nk tanye org2 mcm makcik ni..aku nk tau masalah disebalik kerja diorg ni..kasihan sungguh!

kekadang kecian gk,ble tgk ade yg xde kaki,bwak anak2 kecik, xde tangan..sebenarnye byk lg saluran lain yg diorg blh dpatkan duit wlupun da mmg xmampu keje.contohnye,pusat zakat(bg yg btul2 xmampu), jabatab kebajikan msyarakat dll.

korang penah dgr x, ade AGEN yg mengekploitasikan org2 seperti mereka ni untuk wat duit? mereka akan kumpul org2 yg susah n xmampu ni, and then antar kt tmpat org ramai,pas2 suh diorg mintak sedekah. pastu duit yg dapat 2 diorang amik, memang hanya brape percent je dpt kt mereka yg bersusah payah ni.(dala mmg susah).

rakyat malaysia ni mmg pemurah,tp bg aku kte kne btulkan saluran yang ade..klu nk derma,better kalau g trus masjid..hu..kaji ckit tntang background pengemis ni.. sbb, ade saksi yg nmpak, mereka di jemput oleh "driver" mereka setiap kali selesai pasar malam! awas KAMU!

0 comments: