BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, October 21, 2010

sedikit info :Evening Primrose Oil (EPO)

inilah die..hehe
cantik kan..softgel ni

Evening Primrose Oil (EPO), merupakan ekstrak dari benih sejenis bunga yang dipanggil Oenothera Biennis, sebahagian dari spesis pokok herba (Willow herb). Berasa dari Utara Amerika, Oenothera Biennis mula diperkenalkan pada tahun 1614 di Eropah & amat terkenal dengan gelaran "Kings Cure All" berdasarkan pada khasiat yang ada pada tumbuhan ini.

Berdasarkan pada eksperimen, EPO telah menunjukkan reaksi pertumbuhan sel (baik) dan penurunan paras kolesterol secara berterusan dalam tubuh manusia. Ini membuktikan yang EPO kaya dengan Gamma Linolic Acid (GLA) seperti yang terdapat di dalam tubuh badan manusia.

Gamma-Linolenic Acid (GLA) sejenis essential fatty acid (EFA) yang terdapat didalam lingkungan keluarga Omega-6 dan hanya ditemui pada minyak dari ekstrak tumbuhan. EFA adalah sangat penting pada tubuh badan manusia tetapi tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan manusia. Maka dengan itu, EFA hanya boleh didapati melalui pemakanan. Fungsi EFA adalah sangat penting untuk pertumbuhan dan perkembangan otak, kesihatan tulang, untuk stimulasi kulit dan rambut, mengawal kadar metabolisma dan pengawalan pada proses reproductive tubuh manusia.

Kebaikan & Khasiat EPO

1. Haid (PMS) – mengurangkan rasa tidak selesa dan bengkak pada abdomen,payudara dan juga meredakan rasa kemurungan dan iritasi.
2. Jerawat dan masalah kulit - sebaiknya dimakan dengan Fish Oils dan lebih elok dimakan dengan ubat yang dicadangkan oleh Doktor untuk rawatan.
3. Kolesterol dan Tekanan Darah - telah terbukti dapat mengurangkan tekanan darah dan kadar kolesterol. Bagi mereka yang dah ada tekanan darah tinggi & kolesterol, akan ambil masa berbulan untuk berhasil.
4. Rheumatoid Arthritis (kegagalan sistem imunisasi) – sebaiknya dimakan dengan ubat non-steroid & Fish Oil.
5. Ketagihan rokok dan arak – Membantu mengurangkan rasa ketagihan dan kemurungan akibat berhenti merokok dan pengambilan arak.
6. Sistem Imunisasi – kekurangan kadar essential fatty acids mungkin tidak akan membantu daya pertahanan badan untuk melawan virus penyakit (contoh: selsema)
7. Lain-lain - Obesiti, tahap awal Kanser Payudara, Childhood Hyperactivity (ADHD) dan Schizophrenia (a psychiatric diagnosis that describes a mental disorder characterized by abnormalities in the perception or expression of reality - wikipedia)

Cadangan Pengambilan EPO
Kebiasaannya ambil 2 x 500mg sehari (selepas makan), tetapi lebih berkesan bagi yang ada simtom dan penyakit diatas untuk mengambil 3-6 kapsul/500mg sehari.

Kesan Sampingan
Masih belum ada kesan sampingan buruk hasil dari pengambilan Evening Primrose Oil. Namun, sesetengah orang akan mengalami gastrik, sakit perut dan sakit kepala. Disarankan agar pengambilan EPO sebaiknya selepas makan. Sebenarnya, pengambilan makanan tambahan (vitamin dan sebagainya, elok diambil selepas makan)

Perhatian!
Tidak boleh diambil oleh pesakit yang menghidap tekanan darah rendah, selepas makan aspirin (panadol, milidon, dll). Juga untuk pesakit yang menghidap sawan. Juga tidak sesuai untuk ibu mengandung, diragui akan mengakibatkan gangguan hormon.

Artikel ni aku copy paste dr website
http://www.ehoza.com/v4/forum/panduan-kesihatan/35995-pencegahan-awal.html.


saje nak promote kat korang.banyak khasiat tau.aku pun da makan dekat setengah botol baru tau khasiat EPO ni..aku start amik vitamin ni sebab doktor kt klinik suggest kat aku. aritu aku senggugut teruk.

1 comments:

missL33n said...

aii husna...sy tag awk untuk join contest mortar board...jom join!